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Les Journées Orientation & Carrière 2012

Cyr Couturier, chercheur au Marine Institute, explique en quelques mots les objectifs des Journées Orientation & Carrière :

 

 

 

 

 

 

FRANCAIS

ENGLISH

 

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EXPOSANTS - RELAIS D'AVENIR

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Informations importantes pour les exposants inscrits & horaires

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EXPOSANTS - RELAIS D'AVENIR

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POURQUOI S'INSCRIRE ET DEVENIR EXPOSANT RELAIS D'AVENIR ?

LE BILINGUISME À LA UNE -  LE PROJET EN BREF

C’est sous le thème « le français, un tremplin pour l’avenir » que se tiendront les Journées Orientation & Carrière en français dans la province de Terre-Neuve-et-Labrador à partir du 1er février 2012. Quelque dix secteurs économiques d’employeurs à la recherche de personnel bilingue, des entrepreneurs, des fonctionnaires des gouvernements provincial et fédéral, des représentants des institutions postsecondaires, des spécialistes en orientation et carriérologie y tiendront des kiosques d’information. Plus de 600 élèves des écoles francophones et d’immersion pourront visiter les divers kiosques et s’informer auprès des spécialistes des opportunités de carrières et de création d'entreprises dans la province pour les personnes bilingues, des bourses offertes pour la poursuite d’études postsecondaires en français et des offres de services des institutions francophones au Canada. Cette initiative se déroulera au Centre scolaire et communautaire des Grands-Vents et au sein du Marine Institute.

VOTRE PARTICIPATION SIGNIFIE BEAUCOUP POUR EUX, POUR NOUS, POUR VOUS

Votre contribution témoignera d'un réel attachement à la langue française et à la diffusion du bilinguisme à Terre-Neuve-et-Labrador et de votre envie de permettre à de jeunes francophones de choisir une carrière bilingue. Ainsi s'exprime la générosité des exposants - relais d'avenir.

INVESTISSEZ AVEC NOUS DANS LA PROMOTION DE VOS EMPLOIS BILINGUES ET DANS L'AVENIR DE LA JEUNESSE FRANCOPHONE

Le bilinguisme est un atout considérable pour les employeurs de Terre-Neuve-et-Labrador. Une main-d'oeuvre bilingue vous permet de servir de nouveaux clients et d'améliorer la qualité de vos services.

LES 5 RAISONS ESSENTIELLES DE DEVENIR EXPOSANTS - RELAIS D'AVENIR

  • La promotion de votre organisation et de vos emplois bilingues
  • L'implication : vous participez concrètement à la diffusion du bilinguisme et à la rétention des jeunes francophones
  • La solidarité : vous rendez possible la poursuite de carrières bilingues dans la province
  • La fierté : vous transmettez le goût du français à toute une génération d'élèves
  • La reconnaissance : vous aidez votre organisation à se placer au premier plan

Télécharger le kit d'information de l'exposant.

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OU ? QUAND ? POUR QUI ?

Le Salon Orientation & Carrière est une des activités majeures des Journées Orientation & Carrière.

La Salon se déroulera le vendredi 3 février 2011 au Centre scolaire et communautaire des Grands-Vents ainsi qu'au Marine Institute. Les différentes délégation seront réparties entre ces deux entités.

Les organismes à but non lucratif, les entreprises privées, les agences gouvernementales et les différents départements du gouvernement provincial sont invités à participer à ce qui est en passe de devenir le plus important événement francophone à Terre-Neuve-et-Labrador.

Pour participer en tant qu'exposant - relais d'avenir il vous suffit d'avoir une connaissance basique du français. Une grande partie des exposants profite de cet événement pour rencontrer la relève francophone et ainsi se perfectionner. N'attendez plus, rejoignez-nous et faites vibrer la francophonie de Terre-Neuve-et-Labrador. Un emploi bilingue à Terre-Neuve-et-Labrador, grâce à votre contribution, c'est possible !

Plus de 600 élèves (entre 600 et 800) participeront au Salon carrière. Le grand public et notamment les parents sont invités également à participer à cet événement. Les jeunes du secondaire du conseil scolaire sur la Côte Ouest seront invités à y participer par le biais d’un voyage éducatif étalé sur 4 jours. Les élèves du réseau des écoles d’immersion participeront au Salon carrière (le vendredi 3 février 2012). Des conseillers en orientation engagés pour les élèves du réseau viendront apporter des conseils aux jeunes élèves de la Côte Ouest.

Les deux halls d'exposition :

Centre scolaire et communautaire des Grands Vents                                                                                                                                                    65, chemin Ridge - Gymnase
St. John's, TNL, A1B 4P5

Fisheries and Marine Institute of Memorial University of Newfoundland
155 Ridge Road
St. John's, TNL, A1C 5R3

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FORMULAIRE D'INSCRIPTION

Inscrivez-vous rapidement avant le 27 janvier 2012. Le nombre de places est limité même si nous avons doublé la surface d'exposition.

Chaque organisation participante doit désigner un responsable de délégation qui sera chargé de la coordination en interne.

Le responsable de délégation est chargé d'inscrire l'organisation au salon orientation & carrière via le formulaire approprié.

Les professionnels qui souhaiteraient s'inscrire à titre personnel sont aussi invités à remplir ce formulaire :

A - OUVREZ LE FORMULAIRE EN LIGNE - RESPONSABLE DE DÉLÉGATION

 

Chaque membre de la délégation (hors responsables de délégation) doit ensuite s'inscrire en ligne via le formulaire approprié.

Les étudiants de MUN, du Marine Institutre, du CNA ou de toutes autres institutions sont inviter à remplir également le formulaire ci-après (indiquer le nom de votre département dans la case - Responsable de délégation) pour participer à cet événement et ainsi aider les jeunes francophones à choisir une carrière :

B - OUVREZ LE FORMULAIRE EN LIGNE -  MEMBRE DE DÉLÉGATION

 

Un agent du RDÉE TNL rentrera ensuite en contact avec vous rapidement.

 

Note (1) : les différents départements du gouvernement de Terre-Neuve-et-Labrador sont invités à s'inscrire séparement (un responsable de délégation par département)

Note (2) : nous offrons une carte Chapters d'un montant de 20$ aux étudiants bénévoles qui aimeraient participer à cette journée pour aider les jeunes francophones à choisir leur parcours (offre limitée).

 

 

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INFORMATIONS IMPORTANTES POUR LES EXPOSANTS INSCRITS & HORAIRES

 

Chers exposants,

Remerciements préliminaires

Nous avons le plaisir de vous annoncer que plus de 63 kiosques seront installés lors du salon des carrières bilingues le 3 février prochain, soit plus de 116 personnes.

Nous ne pouvons que saluer un tel engouement, un tel engagement de votre part.

Grace au temps que vous consacrez aux jeunes de la province, vous contribuer à rendre plus concrètes les possibilités de carrières bilingues à Terre-Neuve-et-Labrador.

Vous ne parlez peut-être pas tous français au quotidien, mais la maîtrise de cette langue constitue certainement une compétence très valorisée dans votre secteur.

Nous vous remercions de faire résonner le bilinguisme dans notre si belle province.

 

Informations importantes

Les exposants seront répartis bientôt entre les deux halls d’exposition :  le Centre des Grands-Vents (65, chemin Ridge) et le Marine Institute (155, chemin Ridge).

La répartition vous sera envoyée très prochainement. Merci de votre patience. Les membres de délégation doivent aussi s’inscrire via ce formulaire : FORMULAIRE – MEMBRE DE DÉLÉGATION

Veuillez trouver ci-après les informations concernant les horaires, les pauses nutritionnelles et le stationnement.

 

HORAIRES

Exposants - Marine Institute

7h00* – 7h30 :                  ouverture pour le montage des kiosques (* l’heure exacte d’ouverture va être confirmée bientôt)

7h30 – 7h45 :                    déplacement Centre des Grands-Vents

8h00 – 8h30 :                     cérémonie d’ouverture en présence de la ministre Sullivan. Veuillez noter que la cérémonie d’ouverture débute à 8h00, SVP arrivez un peu à l’avance.

8h30 – 8h45 :                     retour au Marine Institute

8h45 – 9h10 :                     déjeuner libre-service (Industry Seminar Room)

9h10 - 9h15:                       retour aux kiosques

9h15 – 14h30 / 15h00 :      visite des groupes d’élèves (Session 1 : 9h15-11h / Session 2 : 11h-12h45 / Session 3 : 12h50 – 14h35)

12h45- 13h00:                    pause lunch très courte (nous devons respecter les horaires d'autobus)

15h00-16h00:                     démontage des kiosques

 

18h00 –20h30 :                  gala avec le conférencier motivateur de renom Michel Duval

 

Exposants - Centre des Grands-Vents

7h00 – 7h45 :                     ouverture pour le montage des kiosques

8h00 – 8h30 :                     cérémonie d’ouverture en présence de la ministre Sullivan. Veuillez noter que la cérémonie d’ouverture débute à 8h00, SVP arrivez un peu à l’avance.

8h30 – 9h10 :                     déjeuner libre-service (salle 109 en face du hall d’exposition)

9h10 – 9h15:                      retour aux kiosques

9 h15 - 14h30 / 15h00 :     visite des groupes d’élèves aux kiosques (Session 1 : 9h15-11h / Session 2 : 11h-12h45 / Session 3 : 12h50 – 14h35)

12h45-13h00:                     pause lunch très courte (nous devons respecter les horaires d'autobus)

15h00-16h00:                     démontage des kiosques

 

18h00 –20h30 :                  gala avec le conférencier motivateur de renom Michel Duval

 

N.B. : les groupes d’élèves visiteront les deux halls d’exposition : le Centre des Grands-Vents et le Marine Institute. Chaque groupe d’élèves va passer 40-45min dans chaque hall.

 

NOTE IMPORTANTE POUR LE LUNCH

La pause déjeuner sera très courte. Pour les kiosques composés de 2 personnes et plus, nous vous remercions de vous arranger pour qu’une personne soit présente sur le kiosque en permanence. Pour les kiosques composés d’une seule personne, un agent d’accueil viendra à votre rencontre dans la matinée pour vous apporter le lunch  (si vous le souhaitez).

Des options végétariennes et sans gluten seront disponibles.

 

NOTE IMPORTANTE POUR LE STATIONNEMENT

Le stationnement ne devrait pas être un problème. Néanmoins les places de stationnement sont limitées.

Des informations complémentaires concernant le stationnement vont vous être envoyées prochainement.

Nous vous encourageons fortement à prendre des taxis ou à faire du co-voiturage.

Si vous avez besoin d’une place de stationnement proche de l’entrée de votre hall d’exposition pour des raisons de mobilité, veuillez nous contacter: (709) 770-0228

Merci de votre compréhension.

 

LANGUES

Nous encourageons fortement les exposants à pratiquer leur français. Il n’y a pas beaucoup d’occasions pour pratiquer le français à St. John’s. Le salon des carrières bilingues est une excellente opportunité pour cela. Bien entendu, vous pouvez choisir la langue officielle de votre choix.

Certains groupes d’élèves auront préparé des questions à l’avance : en quoi consiste votre travail ? à quoi ressemble une journée type ? combien d’argent gagnez-vous ? … alors ne soyez pas surpris!

Si vous ne parlez pas français, n’hésitez pas à mettre l’accent sur les bénéfices de parler français dans votre secteur. N’hésitez pas à raconter des anecdotes ou à donner des faits saillants sur les avantages du bilinguisme (au niveau provincial et national).

 

Venez vous joindre à nous pour le Gala de clôture qui aura lieu le 3 février à 18h au Centre des Grands-Vents. Un conférencier motivateur de renom, Michel Duval, sera en charge de réveiller votre français ! Pour vous inscrire au Gala cliquez-ici : INSCRIPTION GALA

 

Au nom de l’ensemble du comité d’organisation, nous vous remercions une fois de plus de contribuer à ce salon des carrières bilingues. Nous en sommes convaincus, une main d’œuvre bilingue et qualifiée permettra à notre province de continuer à croître.

 

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CONTRIBUTIONS VOLONTAIRES

Il vous est possible de participer financièrement à la location de votre stand.

Les contributions suggérées sont les suivantes :

  • 50$ pour les organismes à but non lucratif
  • 100$ pour les entreprises privées et les universités hors de TNL
  • 300$ et plus : une visibilité accrue et un espace dédié vous seront attribués (et un tiers de cette somme sera reversé aux élèves sous forme de bourses)

Cette contribution n'est pas obligatoire et est laissée à votre entière discrétion. 100% des montants récoltés seront intégralement et exclusivement dédiés aux dépenses de ce projet.

Nous fournissons l'ensemble des repas tout au long de la journée (déjeuner, dîner, pauses santé) ainsi que le prêt du matériel de salon (tables, chaises et branchement). Votre participation au Gala est également prise en charge (dans la limite des places disponibles).

Veuillez adresser votre contribution volontaire par chèque à l'ordre du RDÉE TNL (et joindre le formulaire d'inscription du responsable de délégation) et nous l'envoyer à l'adresse suivante :

France Bélanger                                                                                                                                                                                                            Adjointe administrative
Réseau de développement économique et d'employabilité de Terre-Neuve-et-Labrador (RDÉE TNL)

65, chemin Ridge, bureau 233
St. John's, TNL, A1B 4P5

Pour toute question relative aux contributions volontaires, merci de contacter France Bélanger :
Téléphone : (709) 726-5976  / Télécopieur : (709) 722-9657
Courriel : admin@rdeetnl.ca   
 

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NOS PARTENAIRES

Le Réseau de développement économique et d'employabilité de Terre-Neuve-et-Labrador

Le Conseil scolaire francophone provincial de Terre-Neuve-et-Labrador

Le Marine Institute

L'Association communautaire francophone de St-Jean

La Fédération des parents francophones de Terre-Neuve et du Labrador

Canadian Parents for French

L'Université du Québec

Le Gouvernement de Terre-Neuve-et-Labrador

Le Gouvernement du Québec

L'Agence spatiale canadienne

 

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TÉMOIGNAGES

 

«C'est une excellente initiative. La prochaine fois j'amènerai des étudiants qui sont partis en milieu francophone dans le cadre de notre programme. Leur enthousiasme est contagieux! »
« Un gros merci pour l'accueil, j'ai beaucoup apprécié l'hospitalité de nos hôtes et l'entrain de tous les participants. »
« Merci beaucoup pour cette opportunité. Il est très encourageant qu'on puisse travailler ensemble afin de promouvoir le français au niveau scolaire et au niveau de l'emploi. Je serai ravie d'y participer encore l'année prochaine! »

« C'était un bon concept et l'événement était bien organisé. Je n'ai que de bonnes choses à dire. »

« L’événement était très bien organisé, chapeau à l'équipe. »
« Un succès, félicitations et merci pour le bon travail! »
« Bravo, c'était très intéressant. Je suis certaine que l'année prochaine sera encore mieux! »
« Chapeau ! Le plus gros événement organisé à ce jour dans la francophonie terre-neuvienne. Très professionnel et très bien organisé. L'événement était à la hauteur d'autres foires de l'emploi de plus grande envergure dans la région. Félicitations à tous les organisateurs. »
« Le lancement et toute la journée étaient très agréables. »
« Félicitations, bien fait. »
« Excellent! »
 

 

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CONTACT

Pour toute question relative au projet (et notamment aux inscriptions), merci de contacter :

Julien Aboucaya

Agent de développement économique, dossier économie du savoir

Responsable du projet Journées Orientation & Carrière pour le RDÉE TNL
Réseau de développement économique et d'employabilité de Terre-Neuve-et-Labrador (RDÉE TNL)

65, chemin Ridge, bureau 233
St. John's, NL A1B 4P5
Téléphone : (709) 757-2858  / Télécopieur : (709) 722-9657

Courriel : savoir@rdeetnl.ca  

 

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PARENTS

INSCRIPTION AU GALA

Chers parents,

Nous souhaitons vous informer que les prochaines journées Orientation & Carrière auront lieu du 1er au 3 février 2012. Dans le cadre de cette initiative, un salon ainsi qu’un gala seront organisés le vendredi 3 février 2012 à St. John’s.

Pour cette nouvelle édition, nous avons décidé de développer l’ampleur de cet événement qui se déroulera désormais sur 3 jours avec notamment la participation de l’Agence spatiale canadienne et l’organisation d’ateliers d’orientation avec des conseillères pédagogiques de l’Université du Québec. Le Labrador, la Côte Ouest et l’Avalon sont également impliqués dans ce riche projet.

Un invité d’honneur sera présent lors du gala pour motiver nos jeunes francophones de la Côte ouest à entreprendre des études universitaires ambitieuses.

Pour vous inscrire au gala, merci de remplir le formulaire en ligne : FORMULAIRE

Inscrivez-vous vite, les places sont limitées.

Votre participation à cet événement nous permettra de continuer à faire progresser le bilinguisme à Terre-Neuve-et-Labrador et à donner à la jeunesse francophone tous les outils nécessaires pour embrasser une carrière bilingue dans notre province.

Nous espérons vous compter parmi nous le vendredi 3 février 2012 pour participer à l’événement qui est en passe de devenir l’un des plus importants et ambitieux à Terre-Neuve-et-Labrador.

Cordialement,

Martine Fillion

(709) 722-7669

 

INVITÉ SPECIAL

Qui est Michel Duval?

Passionné par le développement du potentiel humain, Michel aide les gens à accroître leur qualité de vie et les entreprises à optimiser leur capital humain. Par son enthousiasme contagieux et ses exemples concrets, il stimule le désir de s’engager, de progresser et d’atteindre ses objectifs. Son sens de l’humour et ses histoires inspirantes captivent son auditoire.

Habile communicateur et doté d’une énergie contagieuse, il partage des outils efficaces et pratiques qui permettent aux gens d’apporter des changements positifs et durables dans leur vie. Son impact auprès des employés influence positivement la performance des organisations.

Michel a présenté plus de 750 conférences et formations de motivation pour diverses organisations, entreprises privées, associations diverses et organismes gouvernementaux à travers le Canada. Il est membre de l’Association des conférenciers professionnels du Canada et il s’implique activement auprès des jeunes.

Biographie (résumé)

À 19 ans, il explore l’Australie avec seulement quelques mots d’anglais et une centaine de dollars en poche et réussit à y décrocher quelques emplois.  À la suite de ce premier succès, Michel devient guide accompagnateur dans différentes régions de l’Amérique du nord et complète un baccalauréat en récréologie en plus d’effectuer des études en counseling.  En 1998, il quitte ses fonctions de directeur d’un bureau de tourisme afin de poursuivre ses véritables passions : la formation et les communications.  Entrepreneur-né, il a développé son expertise comme chroniqueur à la télévision, formateur au collégial et conférencier professionnel.

 

 

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ÉCOLES ET PROFESSEURS

 

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FORMULAIRE D'INSCRIPTION

Pour inscrire votre école, nous vous remercions de remplir le formulaire d'inscription :

!! FORMULAIRE D'INSCRIPTION POUR LES ÉCOLES - INSCRIVEZ-VOUS RAPIDEMENT !!

 

 

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TROUSSE DU PROFESSEUR

Le contenu sera bientôt rendu public.

 

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CONTACT

Patricia Greene

Coordonnatrice des programmes scolaires

Conseil scolaire francophone provincial (TNL)

pgreene@csfp.nl.ca

Téléphone : 709-757-2818

Télécopie :  709-722-6325

Téléphone : 709-722-6324 (secrétaire)/Sans frais: 1-888-794-6324

65, chemin Ridge, bureau 212

Saint-Jean, Terre-Neuve-et-Labrador   

A1B 4P5

www.csfp.nl.ca

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Patrick Bourdeau

pbourdeau@csfp.nl.ca

Directeur des services aux élèves

Responsable du projet Journées Orientation & Carrière pour le CSFP

Conseil scolaire francophone provincial de TNL (CSFP)

Téléphone : 709-757-2866

Téléphone : 709-722-6324 (secrétaire)/ Sans frais : 888-794-6324

Télécopie : 709-722-6325

65, chemin Ridge, bureau 212

Saint-Jean, Terre-Neuve-et-Labrador   

A1B 4P5

www.csfp.nl.ca

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ÉLÈVES

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TROUSSE DU PARTICIPANT

Le contenu sera bientôt mis en ligne

 

 

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ENGLISH

 

BILINGUAL POSTSECONDARY & CAREER FAIR 2012

 


EXHIBITORS - A BRIDGE TO THE FUTURE

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EXHIBITORS - A BRIDGE TO THE FUTURE

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WHY SIGN UP AND BECOME AN EXHIBITOR AT A BRIDGE TO THE FUTURE?

BILINGUALISM IN FOCUS - PROJECT SUMMARY

“A springboard for the future” is the theme for the Bilingual Career & Orientation Days that will start February 1st, 2012 in Newfoundland and Labrador. Employers representing some ten economic sectors seeking bilingual employees - including contractors, officials from the provincial and federal governments, representatives of postsecondary institutions and specialists in career counselling – will have information kiosks. Up to  800 students from francophone and French-immersion schools will have a chance to visit the various kiosks and consult with experts regarding career opportunities, how to start a business in the province, scholarships available for postsecondary education in French, as well as services offered by francophone institutions in Canada. The event will be held at the Centre scolaire et communautaire des Grands-Vents and the Marine Institute of Memorial University.

 

YOUR PARTICIPATION IS IMPORTANT FOR THE STUDENT, FOR YOU AND FOR US

Your participation will reflect a real commitment to the French language and the advancement of bilingualism in Newfoundland and Labrador, as well as your desire to enable young students to make bilingual career choices.

 

INVEST IN PROMOTING YOUR BILINGUAL JOBS AND THE FUTURE OF YOUTH

Bilingualism is a great asset to employers in Newfoundland and Labrador. A bilingual workforce enables you to serve new clients and improves your quality of service. Our belief is that a multilingual and skilled workforce will enable our province to continue the growth it has experienced over the last decade.

 

5 IMPORTANT REASONS TO BE AN EXHIBITOR – A BRIDGE TO THE FUTURE

  • Promotion: advertise your organization and bilingual jobs
  • Involvement: participate in the promotion of bilingualism and the retention of our young students
  • Solidarity: make it possible to pursue bilingual careers in the province
  • Pride: communicate the importance of the French language to a whole generation of students
  • Recognition: position your organization as a top bilingual employer in the province

Download the exhibitors information kit.

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WHERE? WHEN? WHO?

The Bilingual Career & Orientation Fair is one of the major activities organized in the scope of this initiative.

The fair will take place on February 3rd, 2012 at the Centre scolaire et communautaire des Grands-Vents and at the Marine Institute. Delegates will be spread out between these two facilities.

Non-profit organizations, private businesses, government agencies and several provincial government departments are invited to participate in what is becoming the most important bilingual event in Newfoundland and Labrador.

To participate as an exhibitor at A Bridge to the Future, you only need to have a basic knowledge of French. Many of the exhibitors take advantage in this event to meet the new generation of francophones. Don't wait a moment longer to become part of NL's flourishing French language. Thanks to your participation, bilingual employment is possible!

Up to 800 students will participate in the Bilingual Postsecondary & Career Fair 2012. Parents are also invited to attend. Francophone high school students from the West Coast will participate as part of an educational journey spread out over 4 days. Students from French-immersion schools will also be invited to participate in this initiative (Friday, February 3, 2012). Guidance counsellors will be on hand to provide students from the West Coast with support and advice.

Location of the 2 exhibition halls:

Centre scolaire et communautaire des Grands Vents

65 Ridge Road – Gym

St. John's NL  A1B 4P5

 

Fisheries and Marine Institute of Memorial University of Newfoundland

155 Ridge Road

St. John's NL  A1C 5R3

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SUBSCRIBE NOW!

 

Hurry and register before January 27th, 2012! Space is limited.

Each participating organization must appoint a Chief Delegate who will be responsible for on-site coordination.

The Chief Delegate is responsible for registering his organization using the appropriate form.

Professionals who would like to register independently are also invited to complete this form:

 OPEN THE ONLINE FORM - CHIEF DELEGATE

 

Each member of the delegation has to register online using the appropriate form.

Students from MUN, MI, CNA or any other institutions are also invited to complete this form to participate in the initiative, thus helping young students to choose a career path:

 OPEN THE ONLINE FORM - DELEGATION MEMBER

 

A representative of the RDÉE TNL will contact you shortly.

 

Note (1): each department of the Government of Newfoundland and Labrador is invited to register and appoint a Chief Delegate (one Chief Delegate per department). Divisions are also encouraged to participate.

Note (2): we offer a $20 Chapters gift card to student volunteers who would like to attend the fair with the exhibitors and help young students find their way.


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IMPORTANT INFORMATION FOR REGISTERED EXHIBITORS & SCHEDULE

 


Dear exhibitors,

 

A Word of Greeting and Thanks

I am pleased to announce that there will be more than 116 representatives and more than 63 different booths at the 2012 Bilingual Postsecondary & Career Fair, to be held on February 3rd.

Your level of enthusiasm and commitment is greatly appreciated.

Thanks to your participation, bilingual careers will become even more accessible to the youth of Newfoundland and Labrador.

You may not speak French on a daily basis but speaking French (even a little) is no doubt considered as an asset in your field.

So thank you for helping make bilingualism resonate in our own “belle” province.

 

Important Information

We will soon be dividing exhibitors between two different exhibition halls : the Centre des Grands-Vents (65 Ridge Road) and the Marine Institute (155 Ridge Road). Hall assignments will be sent out shortly. Thanks for your patience. Delegation members have to register via this form : FORM- DELEGATION MEMBER

In the meantime, here is some general information on the schedule, meal breaks and parking.

 

SCHEDULE

 

Exhibitors – Marine Institute

7* – 7:30 am:                    Hall opens for booth set-up (*exact start time to be confirmed shortly)

7:30 – 7:45 am:                 Exhibitors leave for the Centre des Grands-Vents

8 – 8:30 am:                      Opening ceremonies with Minister Sullivan. Please note that the opening ceremonies will start at 8 am sharp. Make sure to arrive before the start time.

8:30 – 8:45 am:                 Exhibitors return to the Marine Institute

8:45 – 9:10 am:                 Breakfast served in the Industry Seminar Room

9:10 – 9:15 am:                 Booth set-up (continued)

9:15 am – 2:30/3 pm:        Students begin arriving (groups will arrive throughout the day:  session 1: 9:15 am – 11 am / session 2: 11 am - 12:45 pm / session 3: 12:50 pm – 2:35 pm)

12:45 – 1 pm:                    Lunch break (very short due to bus scheduling)

3 – 4 pm:                            Booth break-down

6 – 8:30 pm:                       Closing ceremony (includes a motivational workshop with renowned guest speaker Michel Duval)

 

Exhibitors – Centre des Grands-Vents

7 – 7:45 am:                      Hall opens for booth set-up

8 – 8:30 am:                      Opening ceremonies with Minister Sullivan. Please note that the opening ceremonies will start at 8 am sharp. Make sure to arrive before the start time.

8:30 – 9:10 am:                 Breakfast served in suite 109

9:10 – 9:15 am:                 Booth set-up (continued)

9:15 am – 2:30/3 pm:        Students begin arriving (groups will arrive throughout the day:  session 1: 9:15 am – 11 am / session 2: 11 am - 12:45 pm / session 3: 12:50 pm – 2:35 pm)

12:45 – 1 pm:                    Lunch break (very short due to bus scheduling)

3 – 4 pm:                           Booth break-down

6 – 8:30 pm:                      Closing ceremony (includes a motivational workshop with renowned guest speaker Michel Duval)

 

Please note: All students will visit both exhibition halls (the Centre des Grands-Vents and the Marine Institute). Student groups will spend between 40 and 45 minutes in each hall.

 

IMPORTANT INFORMATION CONCERNING THE LUNCH BREAK

The lunch break will be very short. For booths with 2 individuals or more, please make the necessary arrangements so that your booth will be staffed continuously with at least one person.

For booths with just one individual, a host representative will offer to have your lunch served at your booth.

Vegetarian and gluten-free options will be available.

Hot and cold beverages will be available in the hall.

 

IMPORTANT INFORMATION CONCERNING PARKING

Parking should not be an issue, although parking spaces are limited. Further information on parking will be sent to you shortly.

We strongly encourage you to take a taxi or to carpool when visiting either the Centre des Grands-Vents or the Marine Institute.

If you require a parking space close to the entrance for mobility reasons, please call us at (709) 770-0228.

Thank you for your cooperation and understanding.

 

LANGUAGES

We strongly encourage exhibitors to take this opportunity to practice their French. There are not a lot of opportunities to speak French in St. John’s. The Bilingual Postsecondary & Career Fair 2012 is an excellent opportunity to do so.

Of course, you may speak the official language of your choice. Students may greet you initially in French, since this event is part of their French curriculum. Feel free to respond in French or switch to English if you do not speak French.

Students will arrive prepared for this event and they will already have some basic questions in mind: What does your job involve? Can you describe a typical day at the office? How much money do you make? …so you should come prepared as well!

Even if you do not speak French, we encourage you to emphasize the benefits of being able to speak French in your field. You may want to tell stories or cite important facts related to the advantages of bilingualism in Canada and in Newfoundland and Labrador.

 

Please join us for the closing ceremony which will take place on February 3rd at 6pm at the Centre des Grands-Vents. This ceremony is specifically designed for families so feel free to bring your children, although the workshop is primarily geared toward teenagers. Michel Duval, a renowned motivational speaker, will be on hand to help make French come alive for you! Click here to register for the gala: REGISTRATION GALA

 

On behalf of the steering committee, I would like to thank you once again for having made such a significant contribution to this bilingual career fair. We strongly believe that a bilingual and skilled workforce will enable our province to continue the growth it has experienced over the last decade.


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VOLUNTARY CONTRIBUTIONS

 

You can contribute financially to the cost associated with your booth rental.

 Suggested contributions are:

  •  $ 50 for non-profit organizations
  •  $ 100 for private companies and universities outside NL
  •  $ 300 or more: increased visibility and a premium space will be allocated (and one third of this amount will be donated to students through scholarships)

This contribution is not mandatory and is left to your discretion. Funds raised will be fully and exclusively dedicated to the expenses of the project.

Meals will be provided throughout the day (breakfast, lunch, coffee breaks) as well as equipments (tables, chairs and plugs). Your registration covers also your participation to the Gala (limited number of participants).

Please send your voluntary contribution by check payable to RDÉE TNL (and attach the Chief Delegate’s registration form) and send to the following address:

France Bélanger                                                                                                                                       

Administrative Officer

Réseau de développement économique et d'employabilité de Terre-Neuve-et-Labrador (RDÉE TNL)

65 Ridge Road, office 233

St. John's, NL, A1B 4P5

For questions regarding voluntary contributions, please contact France Bélanger:

Telephone : (709) 726-5976  / Fax : (709) 722-9657

E-mail : admin@rdeetnl.ca  

 

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OUR PARTNERS

 

The Newfoundland and Labrador Francophone Economic Development Network

The Francophone School Board

The Marine Institute of Memorial University

The Association Communautaire Francophone de St-John’s

The Fédération des Parents Francophones de Terre-Neuve et du Labrador

Canadian Parents for French

L'Université du Québec

The Government of Newfoundland and Labrador

The Government of Quebec

Atlantic Canada Opportunities Agency

The Canadian Space Agency

 

 

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FEEDBACK

This is an excellent initiative. Next time, we would like to include students who are living in a Francophone community to participate in this program. Their enthusiasm is contagious!

A big “Thank You” for the welcome, I enjoyed the hospitality of the host group and the enthusiasm of all participants.

Thank you very much for this opportunity. It is very encouraging that we can work together to promote French at school and at work. I would love to participate again next year!

Good concept and the event was well organized.

The event was very well organized, hats off to the team.

A success! Congratulations and thank you for the good work!

Bravo, it was very interesting.

I'm sure next year will be even better!

Great job! The largest event held to date in the French-speaking community of Newfoundland. Very professional and very organized. The event was comparable to other job fairs in the region.

Congratulations to the organizers.

The whole day was very pleasant.

Congratulations, well done.

Excellent!

 

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CONTACT US

 

If you have questions relating to the this project (including registration), please contact :

Julien Aboucaya

Economic Development Officer, Knowledge-based Economy

Bilingual Orientation and Career Days Manager for the RDÉE TNL

Réseau de développement économique et d'employabilité de Terre-Neuve-et-Labrador (RDÉE TNL)

65 Ridge Road, office 233

St. John's NL  A1B 4P5

Telephone : (709) 757-2858 / Fax : (709) 722-9657

E-mail : savoir@rdeetnl.ca

 

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SCHOOLS AND TEACHERS

 

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REGISTRATION FORM

 

Please fill out the online form to register your school :

!! REGISTRATION FORM - FILL OUT THE FORM TO REGISTER YOUR SCHOOL - ASAP !!

 

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TEACHER’S KIT

 

Available soon

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CONTACTS

 

Patricia Greene

Coordinator for School Programs

Conseil scolaire francophone provincial (TNL)

pgreene@csfp.nl.ca

Telephone : 709-757-2818

Fax : 709-722-6325

Telephone: 709-722-6324 (secretary)/Toll Free: 1-888-794-6324

65 Ridge Road, office 212

St. John’s, NL  

A1B 4P5

www.csfp.nl.ca

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Patrick Bourdeau

pbourdeau@csfp.nl.ca

Director of Student Services

Bilingual Orientation and Career Days Manager for CSFP

Conseil scolaire francophone provincial de TNL (CSFP)

Telephone : 709-757-2866

Telephone : 709-722-6324 (secretary)/ Toll Free : 888-794-6324

Fax : 709-722-6325

65 Ridge Road, office 212

St. John’s, NL  

A1B 4P5

www.csfp.nl.ca

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STUDENTS

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PARTICIPANT'S KIT

Available soon.

 

 

PARENTS - GALA

 

Announcement from Canadian Parents for French

Dear Parents:

We are pleased to inform you that the next Bilingual Postsecondary & Career Fair will take place on February 1st to 3rd, 2012. As part of this initiative, a career fair as well as a gala will be organized on Friday, February 3rd, 2012, in St. John's (Centre des Grands-Vents, 65 Ridge Road).

For this new edition, we have decided to increase the scope of the event which will now take place over three days. The Canadian Space Agency will be participating and orientation workshops will be organized with educational counsellors from the Université du Québec. Labrador, the West Coast and the Avalon region will all be involved in the project.

A special guest (an Olympic gold medalist and maybe an astronaut) will be on hand during the gala to encourage our young Francophones and French-second language learners pursue their educational ambitions at the post-secondary level.

We would like to invite parents from our network to participate in the evening Gala (exact start time TBA). The fair will also be open to the public.

Your participation in this event will allow us to continue promoting bilingualism in Newfoundland and Labrador and give our youth the necessary tools to pursue bilingual careers in our province.

We invite you to visit the initiative's website today, where you can register online: CLICK HERE REGISTRATION FOR THE GALA

Please register as soon as you can. Admission is free, but the number of seats is limited.

We hope to see you on Friday, February 3rd, 2012, to be a part of an event which is quickly becoming one of the largest and most ambitious of its kind in Newfoundland and Labrador.

Sincerely,

Danielle Combs

T.: (709) 579-1776

 

SPECIAL GUEST

Who Is Michel Duval?

Passionate about developing human potential, Michel helps people to improve their quality of life and businesses to optimize their human capital. Through his infectious enthusiasm and concrete examples, he stimulates the desire to get involved, to improve and to achieve your goals. His sense of humour and his inspiring stories captivate his listeners.

An effective communicator whose energy is contagious, he shares his effective tools and practices which allow people to make positive and lasting changes in their lives. His impact among employees has a positive influence on the performance of organizations.

Michel has given more than 750 speeches and training sessions for various organizations, private companies, associations and government agencies across Canada. He is a member of the Canadian Association of Professional Speakers and he is actively involved with youth.

Biography (summary)

At the age of 19, he explored Australia with just a few words of English and a hundred dollars in his pocket. He was nevertheless able to secure several jobs. Following this first success, Michel worked as a guide in different parts of North America and completed a bachelor's degree in Leisure Studies as well as studies in counselling. In 1998, he resigned as director of a tourist information office in order to pursue his true passions: training and communications. A born entrepreneur, he has honed skills as a television columnist, a college instructor and a professional speaker.

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